maandag 28 mei 2012

Paard rijden

Paard rijden

Toen ik een jaar of twee was mocht ik paardrijden op mijn vaders knie, niets spannends, gewoon hobbelen en het leukst was natuurlijk het "gat in de weg" !
Later mochten mijn zussen op ponykamp, waarschijnlijk dachten mijn ouders dat ik inmiddels genoeg paard gereden had, want ik mocht niet mee. Wat ik gedaan heb die zomer? Geen idee, ik denk dat ik naar Zeeland ben geweest en het daar enorm naar mijn zin heb gehad.
Gillend van de lach achter varkens van de buurman aan rennen in de hoop dat ik er op mocht zitten. Of stilletjes door het hoge gras sluipen om dan met een tijger sprong op een schaap te willen springen. Misschien zelfs wel aanpappen met de buurjongens zodat ik een rondje op het paardje bij hen in de "tuin" mocht rijden.
Toen ik door vrijwilligerswerk elke week een keer een rondje in de bak mocht lopen met een levensgroot paard vond ik ze wel erg groot, maar de wens om eens keihard door een bloemenveld te galoperen bleef.
In ieder geval was ik erg jaloers toen mijn zoon op 8 jarige leeftijd paardrijles kreeg. Iedere week ging ik mee in de hoop dat ik spontaan ontdekt zou worden als natuur talent. Helaas dat gebeurde niet, ik struikelde over paardenstront, stootte mijn hoofd tegen overhangende hoefijzers en belandde zingend op de bar. Ze vonden me een natuurtalent om de hele bubs tussen Zevenbergen en Made te vermaken, maar op een paard lieten ze me niet zitten.
Op 35 jarige leeftijd mocht ik onverwacht op een echt paard rijden. Het was een supergroot paard ergens in de bergen van Frankrijk. Terwijl ik in het Frans (wat ik niet spreek) uitleg kreeg over wat de bedoeling was, droomde ik weg over de heerlijke rit die in het verschiet lag. Eindelijk vertrokken we met de hele groep, omdat alle ruiters ervaren waren en ik geen vragen gesteld had (conclusie: ze weet alles al) gingen we rap in een vlot tempo de bergen in. Kris kras tussen bomen door en mijn ultieme droom: door de lavendel velden!!! Dat ik de enige was die daar doorheen reed omdat ze geen benul had hoe het paard te sturen doet er niet toe. Ik had de rit .....waar ik mijn hele leven al van gedroomd had!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten