donderdag 14 juni 2012

Complimentendag

Complimentendag

Ik heb geen idee of het al bestaat. Ik denk eigenlijk van wel, er bestaat immers voor alles al een dag. Een tijdje terug vond ik een site waar een jaar kalender opstond met op iedere dag vermeld wat voor speciale dag het was.
Dag voor de groene planten, vrijwilligersdag, dag voor MS, dag voor de dieren, dag voor de wetenschap, oceanendag, dag van de lach enz. Een beetje blij dat ik die site kwijt ben ?...... JA! Want je mag het leven best een beetje vieren, maar dan liever wat spontaner.
Wanneer ik door iemand opgelegd krijg op welke dag ik waaraan moet denken, hmmmm nee dat werkt niet echt. Bovendien zijn er dan maar een stuk of vier dagen waarop ik zelf mag denken!

Toch verwacht ik dat vandaag een mooie complimenten dag zal zijn. Niet dat ik nu bedoel dat je deze dag geen compliment hoeft te krijgen, omdat je er niet aan denkt, dat juist niet. Iedereen verdient iedere dag een compliment ( of tien).
Maar het zal een dag zijn die een complimentje waard was.
Let vanavond maar eens op wanneer je de dag even naloopt.

Kwam het zonnetje even prachtig tussen de buien door? Was de kassiere vandaag extra aardig? Kreeg je toch een glimlach van de buschauffeur die je per ongeluk net sneed? Misschien een financieel meevallertje omdat je een euro op straat vond? Geen lekke band gereden? Een mooi liedje dat je hoorde van het buurmeisje? Die prachtige auto die zomaar door je straat heen reed? Het maakt niet uit wat het was, maar indien je goed nadenkt vind je iets speciaals aan deze dag, dat er voor gezorgd heeft dat deze bijzondere dag eigenlijk een complimentje verdiende!

Probeer van morgen ook een complimentendag te maken.

2 opmerkingen:

  1. Hi Jasmine,

    Mooie blog en kan mij er voor 98% in vinden.

    Die 2% 'afwijking' betreft de, in jouw ogen, opgelegde/nagestreerde 'verplichte' noodzaak tot complimenteren op de (inderdaad reeds 10 jaar bestaande) Nationale Complimentendag (jaarlijks op 1 maart). Voor meer info zie: www.nationalecomplimentendag.nl

    De beweegreden achter die dag is namelijk NIET om elkaar uitsluitend en alleen op die dag geforceerd te complimenteren, maar WEL om die dag eens bewust(er) stil te staan bij wat er eigenlijk allemaal ook goed gaat en de mensen die daarvoor verantwoordelijk zijn eens nadrukkelijk te complimenteren.

    Het lijkt in ons land soms wel 364 dagen per jaar 'kritiekdag'. Met het geven daarvan hebben we geen enkele moeite; een spontaan en oprecht compliment geven valt velen echter zwaar.

    Door er minimaal één dag per jaar wat meer bij stil te staan ontdekt men hopelijk (opnieuw) hoe mooi een (oprecht!) compliment eigenlijk is en welke impact het heeft op zijn of haar omgeving. Het resultaat daarvan is hopelijk, zoals jij ook stelt, dat mensen het wat vaker gaan doen.

    Zodra dát aan de orde is ben ik, als initiafnemer, de eerste die ervoor zal pleiten om de (speciale) dag hiervoor weer af te schaffen. Simpelweg omdat het beoogde doel gehaald is: men geeft elkaar wat vaker een verdiend compliment!

    Helaas...is het nog niet zover, maar met mensen zoals jij (en stukjes als hierboven) is de kans van slagen erop weer een stukje groter geworden. Dank en een compliment;-)hiervoor!

    Met hartelijke groet,

    Hans Poortvliet
    (Initiatiefnemer Nationale Complimentendag & World Compliment Day)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Hans, ik had de blog beter een andere naam kunnen geven, zoals een compliment voor iedere dag. Ik snap jouw bedoeling voor de complimentendag en waardeer dit ook. ( mooi initiatief) het was zeker niet mijn bedoeling dit onderuit te halen, ik had ook niet in de gaten dat andere mensen als mijn vrienden dit blog lezen.
      Ik zal complimenten blijven geven en jouw gedachten promoten waar mogelijk. Aardig en positief zijn is natuurlijk nooit een verplichting, maar iets waar je ook zelf vrolijker van wordt!
      Bedankt voor je reactie en succes met waar je zo intensief mee bezig bent.

      Verwijderen