zaterdag 9 juni 2012

Kunstig met stof.

Kunstig met stof.

Hmmm nadat ik enthousiaste berichten over mijn lockmachine en een foto van het resultaat op mijn facebook gezet had, hebben een aantal mensen bedacht dat ik nu onderhand mijn eigen kleding wel kan maken.
Nu, niets is minder waar!

Wel kan ik zo ongeveer een kussentje in elkaar zetten. Het is een getailleerde versie, maar best leuk. Of apart is misschien een beter woord.
Dat geeft niets, de bedoeling is dat ik allemaal verschillende opvallende aparte kussentjes krijg met een overlappende eigenschap namelijk oranje! Dat lukt best aardig met hier en daar rondsnuffelen, vlooienmarkten afgaan, op internet struinen en dus ook een kussentje zelfmaken.
Ik heb op de markt een rest stof op de kop kunnen tikken voor 2,00 euro. Totaal! Daar ging ik mijn eerste kussentje van maken. Lukte het niet dan viel ik me er geen buil aan. Lukte het wel dan kon ik er nog 18 maken, het is namelijk zo'n meter of 11 aan stof. Het resultaat is bekend, een getailleerd kussenhoesje met ietwat openstaande naden. Maar wel passend bij de rest.

Zelfverzekerd als ik overkom besluit Anita van Miss Wings dat ik wel verder kan met iets moeilijkers. De volgende stap is van een patroon iets maken.
Dat gaat natuurlijk helemaal mis lopen. Ik ben al niet zo volgzaam en dan een patroon volgen! Ik wil het wel graag een keer proberen, dus zet ik alles op alles om het te doen zoals het hoort. (Alleen weet ik niet hoe het hoort! )
Ik leg een enorme lap stof op tafel die er meteen weer vanaf glibbert. Ik speld mijn patroon aan de verkeerde kant van de stof. Ik vergeet de helft van alle papieren delen die ergens tussen de oranje kussentjes liggen, zodat ik al helemaal niet meer snap wat het uiteindelijk zou moeten kunnen worden. Als dan toch alles vastgespeld zit, ik de spelden uit de tafel gepulkt heb en alles de goede richting oploopt, blijkt dat ik toch nog een klein dingetje over het hoofd gezien heb: die cijfertjes op het patroon zijn maten. Best handig om daarop te letten zodat ik iets kan maken in een bepaalde maat, nu zijn de mouwen van een andere maat als de schouders en de zoom lijkt wel van het kinderpatroon te komen.
Zuchtend begin ik opnieuw.....maar de dinsdagavonden zijn voorlopig weer volgepland bij mij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten