zondag 10 juni 2012

Omafiets wijn

Omafiets wijn

Soms lees ik dingen net niet helemaal goed, dat kan haast, desinteresse of slordigheid zijn. Meer zoek ik er niet achter. Maar soms slaat mijn fantasie er wel van op hol.

Zo las ik over de " omafietswijn". ???

Meteen zie ik een Ivon Jaspers type op een cremekleurige omafiets met mand voorop en bloemenkrans daar omheen, door de polder fietsen. In de mand steekt een eigenwijze fles wijn vrolijk zijn hals uit het fel gekleurde picknickkleed. Ze is vast op weg naar een fruitboomgaard om daar samen met een bronstige boerenknul een onschuldig wijntje te gaan drinken na het harde werk.
Terwijl ik dit fantaseer klinkt er een stemmetje dwars door alles heen : Nee! Nee!
En in mijn ooghoek zie ik een alternatieveling op een hele oude zwarte omafiets aan komen rijden. De omafiets heeft wat bedenkelijke groene vegen, vast van een of andere graffiti actie, toen de fiets net heel toevallig in de weg stond. Het kartonnen pak met de prima wijn van de Aldi zit halfslachtig geklemd tussen een snelbinder die aan een kant vastgebonden zit aan de bagagedrager.
Dan wordt de rammelende fiets ingehaald door een groepje schooljeugd. Ze rijden op nieuwe hippe omafietsen in zwart of een basiskleur. Voorop een extra bagagedrager of achterop een extra breed boekenrek. Weer zie ik bloemenkransen, maar ook stickers en oranje vlaggetjes. Ze maken een hoop herrie met hun vrolijk gekwetter en slingeren over de weg. De achterste twee halen giebelend iets uit hun mega grote handtas, als ik goed kijk zie ik iets wat lijkt op de Hema Jip-en-Janneke wijn. Alcoholvrij dus, heet dat tegenwoordig omafietswijn?

"Nicolaas Klei is de bedenker van de 'Omfietswijn'. Omfietswijnen zijn wijnen die vanwege hun uitstekende prijs-kwaliteitverhouding het omfietsen waard zijn."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten