woensdag 13 juni 2012

Roken

Roken

Zo'n jaar of 100 geleden ben ik begonnen met roken.
Samen met een vriendinnetje probeerden we het een en ander aan shag en sigaretten, uit.
Met de shag van mijn vader hadden we een hele middag lol, shag die je tussen een papiertje gevouwd moest zien te krijgen! Dat werd natuurlijk een heleboel geknoei, veel dikke toeters en weinig smaakvol roken omdat er zo ontzettend veel los kruim inzat dat je bij elke hijs eerst een soort snor van je onderlip af moest halen.
Het viel ook helemaal niet op wat wij de hele middag hadden uitgespookt: de shag zat tussen onze tanden, in onze haren en op onze kleren, verder kon je van een kilometer afstand de rook ruiken lijkt mij nu.
Gelukkig rookte de moeder van mijn vriendinnetje sigaretten, lichte of mentol denk ik nu. Ze lagen heel sjiek in een doosje in de woonkamer. Het voordeel was dat we gewoon tijdens het rondhangen, ja dat deden we toen ook al, een greep konden doen. Daarna begon het "gevaarlijke" gedeelte: op zoek naar een moment om naar buiten te glippen om daar stiekem dat sigaretje samen op te roken. Dat er nooit een volwassene thuis was viel ons niet op! Dat het niet zo slim was om achter een schouderhoog hegje gebukt te gaan zitten roken, hadden we ook niet zelf bedacht. Dus toen haar broer ons op stond te wachten, die keer dat we in een enorme plensbui samen onder de paraplu gerookt hadden, waren we hoogst verbaasd dat we "gesnapt" waren.

Het mooie is dat ik nu zo'n 30 jaar later eindelijk gestopt ben, maar evengoed op een feest stiekem buiten zit te roken met het idee dat mijn lief dat niet zal merken !?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten